Sunday, February 24, 2008

Ahad

setiap hari ini, rutin kerja saya memenuhi ruang waktu yang ada, bermula dari 8.00 pg hinggalah menjelang petang. kerana itu jika saya terpaksa bercuti kecemasan(macam hari raya cina haritu)sukar untuk mendapatkan masa yang sesuai untuk menggantikan kesemua waktu yang tertunda.

saya mengajar sejarah khusus dalam bidang saya. tapi masih lagi berkaitan dengan sejarah tamadun dunia. Seingat saya, saya adalah antara pelajar yang lemah dalam sejarah ketika di sekolah menengah... masalah betul nak mengingat tarikh. Kerana itu saya lebih gemar subjek geografi, kerana jika saya tak faham, saya boleh tengok gambar sama ada di tv atau di buku-buku rujukan atau terus ke lokasi yang sebenar. Itulah mungkin kekurangan saya yang saya gunakan dalam memberi kefahaman kepada pelajar.saya telah ubah kelemahan saya menjadi kelebihan dalam memberi penerangan menggunakan pelbagai bentuk bahan visual. Nasib baiklah sejarah dalam bidang saya ini dapat dilihat tinggalannya sehingga kini. Jadi mudahlah untuk melihat dan membuat kesimpulan.

Bak kata orang satu gambar bernilai seribu perkataan( 1 picture is worth a thousand words)- kalau silap pendefinisian saya, minta dibetulkan! Onegaishimas! Selain itu, minda kita juga berfungsi dengan mengingat secara visual ( ini saya dapati ketika berkursus dengan Osman Affan). Kalau tak percaya cuba aktiviti ni....

pejamkan mata dan bayangkan pokok yang lebat daunnya... saya pasti mesti akan tergambar sebatang pokok yang daunnya lebat dan banyak sekali. betulkan? Cubalah kalau tak percaya!

2 comments:

terrarosa said...

do visit my blog :)
banyak lagi cerita pasal Law Of Attraction (LOA) dalam website The Secret.....
kalau ada masa , nanti saya cerita pasal LOA dalam hidup saya plak...

asuhara sue said...

terrarosa
matte imas!(saya tunggu!)