Sunday, August 10, 2008

54321

Salam dari Hokkaido.
Hari ini: Furano-> Beie -> Asahikawa.

Dalam perjalanan ke Asahikawa


Tomita Farm di Nakafurano yg terkenal dengan ladang lavender sejak 1958.

Tomita Chesse Factory. Tapi sebenarnya kedai Pizza, keju dan aiskrim yg semuanya hasil tenusu tempatan. Saya suka akitekturnya yang minimalis tapi berjaya meninggalkan kesan!


Selepas check-out, kami ke kedai kopi berhampiran Furano New Hotel-Kedai kopi ni asalnya dibina khas untuk lokasi drama Yasashi Jikan, tapi terus di jaga dan dijadikan tourist spot. Menariknya, kiata boleh kisar sendiri kopi dengan pengisar comel yang disediakan asalkan kita duduk di bar. Sebagai kenangan, salah satu pengisar di atas tu sudah saya miliki!



Hotel tempat kami menginap di Furano. Di belakangnya adalah tempat luncur salji yang terkenal waktu winter. Pemandangan dari tingkap bilik kami masih terus mengasyikkan dan saujananya mata memandang.



Sapporo JR Station yang bersambung dengan shopping complex dan Daimaru. Yang mengharukan adalah: sale di sana siniiiiii! Taskete kudasaiiiii! Sambil menanti waktu untuk mengambil kereta yang dah dtempah, kami duduk memerhati orang-orang di Sapporo yang berbeza degan kehidupan di Tokyo. Orang-orang di sini lebih santai kalau nak dibandingkan dengan di Tokyo. Waktu ni baru jam 6.40 pagi.

antara pemandangan sepanjang perjalanan dari Hakodate ke Sapporo


Dohoh Expressway Service Area ( macam R&R di Malaysia)

lunch di Hakodate...tak larat nak menghabiskan semuanya. Asalnya kami minta 1 hidangan, bila mintak tambah chopstik...tunggu punya tunggu, punyalah lama...alih2 datang 1 set lagi hidangan yang sama! Nak tak nak habiskan jugalah sebab harganya lebih kurang RM35 ( 1000+ yen). Dah kira oklah tu sebab dapat nasi, chawan mushi, sayur, shashimi, tempura, sup kaki ketam, vegi salad & tauhu ( semuanya freshhhhh!)


Hakodate terkenal dengan sotong dan seafood yang fresh giler. Kami try sotong yang dibakar dan dipotong2 jadi snack serta kepah bakar. Oishiiiii! Selain seafood, fresh fruits and flowers pun adaaa..... dan pasarnya sangatttlahhh bersihnya, nak bersila kat lantainya pun bulehhhh!


Tunggu nite ferry selepas tengok hanabi festival di Aomori Ferry terminal. Feri yang kami naiki tu lebih kurang macam feri Pulau Pinang. Di bahagian atas, disediakan bilik untuk tidur beramai2. Pengalaman baru bagi kami. Kami bentangkan sleeping bag dan terjaga waktu feri berlabuh di Sapporo. Nasib baik terjaga, kalau tak....keskeskes...
Kami cuma dapat tengok dari depan Aspam Hotel (hotel mahal di Aomori->memang spot untuk tengok hanabi (bunga api)

Nebuta festival ( siang 1pm-3pm) di Aomori. Lebih besar dari ni Higasaki dan watak2 yang digambarkan 3D!


Nebuta festival( malam ) di Higasaki. Kami try pisang salut coklat untuk alas perut ketika pesta ini...
Dari tingkap Hyper Hotel Higasaki, Aomori. Hotel pertama kami.
p/s: gomen neh, bahasa saya tidak tersusun. Moga ada waktu untuk saya perbetulkan nanti. Insya Allah.

4 comments:

malkomal said...

huwaaaa.. lintasan langsung dari nihon.. bestnya... jalan baik2 tau kak..

artakus said...

pergh....ajjer giler betul la! teruja aku melihatnya! rase mcm nak tempah tiket flight skang gak! :p

blackpurple @ jowopinter said...

Wah! Kue merono rupane yo...

Anyes motone ndelok gambar2 kuwi...

Unknown said...

bestnye..bestnya...bestnya..itu aje yang mampu diperkatakan.. :P