Monday, June 30, 2008

hajime

Minggu lepas, memang minggu yang sibuk, hingga tiada kesempatan mengisi tiap haribulan dengan ceritanya di tegami ini. namun banyak perkara pertama yang saya lakukan di bumi cik siti wan kembang ini berlaku minggu itu. saya tinggalkan di tegami ini sebagai ingatan untuk saya kenangi nanti.

" Darilah Tumpat ke Kota Baharu,
niat di hati nak beli udang,
sungguh menarik tari melayu,
seni asli indah dipandang"

khamis, diundang mengadakan ceramah dan pameran di Sekolah Menengah Cabang Empat, Tumpat. kali pertama menuju Tumpat melalui Repek. tidak banyak kelainan sebagaimana di Lati. di kiri dan kanan, sawah padi sedang riuh dikerjakan pemiliknya dengan bantuan jentera. hijau. damai terasa. sesampai di daerah tumpat, perubahan senibina beransur-ansur membawa kita ke seperti berada di negara gajah putih. selang beberapa keping tanah pastinya terjumpakan watt (tokong buddha). menurut pemandu, kawasan Tumpat adalah kawasan pertempatan orang siam. kalau pernah terdengar patung budha berbaring terbesar, maka ditumpat inilah tempatnya. malahan bukan hanya berbaring, yang tegak berdiri juga boleh dilihat dari jalan raya ini. ( akan saya upload gambarnya kemudian. gomen kudasai). menurut pemandu lagi, hampir semua patung-patung ini telah disambar petir.

sabtu, kali pertama mengendali pelajar menjalankan aktiviti khidmat masyarakat bersempena minggu silaturrahim (minggu orientasi). kami menjalankan gotong-royong membersihkan Masjid Makmur, Lati. Mengecat, menambak lecak, memotong rumput, membersihkan ruang sembahyang dan memasak untuk jemaah masjid. Menu yang kami sediakan adalah gulai ayam kawah (kari ayam), sayur kobis dan sambal lada (macam sambal belacan, tapi tiada belacan). saya didiberi tugas yang special. dah lama pun tidak rewang( gotong-royong) begini...........


-bersedia untuk 'memancung' leher ayam. ;)

p/s: hajime ( kali pertama)

4 comments:

Anonymous said...

sessi semester baru dah bermula ke??

asuhara sue said...

yup!sem ni sem pendek,byk cuti pulak tu!

KAMATO said...

dulu2, masa belajar tak jumpa pulak sem pendek

asuhara sue said...

kamato:
a ah bro, time saya study pun x jumpa. semua sem nampak sama jek.
kolej ni lain sket!