Tuesday, April 15, 2008

Lepaskan........

Saya masuk ke ruang itu, ruang yang pernah penuh dengan senyuman puas bekerja yang saya kongsikan dengan dia, ruang yang pernah penuh dengan kata yang bertingkah antara saya dan dia. Ruang yang pernah sama-sama mendengar cerita sedihnya pada saya tatkala diinjak seseorang yang membuat dia hampir putus asa. dan waktu itu, saya dengan perbendaharaan kata yang tak seberapa ini, telah menyusun kata buat menenangkan hatinya.

Tapi itu dulu, suatu waktu dahulu.

Semalam bila saya menghadirkan diri sebentar ke ruang itu, dia ada di sana. Walau saya tidak harapkan kehadiran saya disambut bagai orang terbilang, namun sepatah kata juga tidak ditujukan pada saya. Terus saja ingatan saya melayang pada catatan rakan blog di Glasgow itu yang pernah membisikkan kenangan, yang saya rasa sama perasaannya dengan perasaan saya saat waktu itu.

"Aku terkenang kepada mereka yang begitu baik dan mesra pada suatu ketika dulu yang kini sudah menjadi asing. Barangkali, aku hanya terlalu berfikir dan mengambil berat. Sedangkan hakikatnya, tiada isyarat pun yang mengatakan mereka peduli. Aku lepaskan rasa itu pergi."

Sedih. tapi mungkin kejauhan dan rentetan waktu yang membuat situasinya begitu. Dan saya juga melepaskan perasaan itu pergi.........

P/s: Saya kembali senyum seperti biasa!sono mama

2 comments:

fajar said...

dan nanti kita akan belajar utk lebih tabah dan kuat menghadapi hari-hari mendatang.

siapa tahu, satu hari nanti, mereka akan menyedari betapa tidak rugi utk berbaik-baik seperti dulu

asuhara said...

Fajar:

saya juga harapkan begitu!

Terima Kasih ya!